Standardy Ochrony Małoletnich

wersja skrócona

Działania w ramach Standardów ochrony małoletnich obejmują dwa etapy – wewnętrzny i zewnętrzny:

  1. etap wewnętrzny polega na podjęciu działań przez szkołę. Ma on miejsce w sytuacjach, gdy: pracownik podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony, uczeń ujawnił doświadczenia krzywdzenia, zgłoszono podejrzenie krzywdzenia lub wykorzystywania ucznia przez kogoś z personelu lub otoczenia ucznia, zgłoszono podejrzenie krzywdzenia ucznia przez innego ucznia;
  2. etap zewnętrzny polega na podjęciu działań prawnych – powiadomienia właściwych instytucji (opieki społecznej, policji, sądu rodzinnego), wynikających z przepisów prawnych lub z powodu nieskuteczności działań podjętych wewnątrz szkoły.

 

Zasady bezpiecznych relacji między uczniem a personelem szkoły

Zachowanie pracowników szkoły

  1. Pracownik szkoły nie dopuszcza się wobec uczniu czynów naruszających jego godność, prawa i dobro zgodnie z Konwencją Praw Dziecka.
  2. Pracownik szkoły zobowiązany jest szanować prawa dziecka do wyrażania swojej odrębności dotyczy to m.in. wyznania, poglądów, wyglądu oraz orientacji seksualnej.
  3. Pracownik szkoły zobowiązany jest szanować prawa dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.

Kontakt fizyczny

Zachowania niedozwolone w kontaktach z małoletnimi:

  • pracownikowi szkoły nie wolno stosować wobec ucznia przemocy fizycznej,
  • w czasie wyjazdów/wycieczek dłuższych niż jeden dzień niedopuszczalne jest spanie pracownika z dzieckiem w jednym pokoju, za wyjątkiem sytuacji, związanej z jego bezpieczeństwem.

Kontakt poza godzinami pracy

  1. Nauczyciel bez wiedzy i zgody opiekuna nie nawiązuje kontaktów z uczniami poza godzinami pracy (osobiście, za pomocą telefonu, poczty elektronicznej nie będącej w domenie szkoły, portali społecznościach itp.).
  2. Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy nauczyciela i dotyczyć kwestii związanych z celami edukacyjnymi i wychowawczymi.
  3. Pracownikowi szkoły nie wolno zapraszać dzieci do swojego mieszkania, nie powinien ujawniać swojego numeru telefonu, adresu zamieszkania lub prywatnej poczty elektronicznej.
  4. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (np. dziennik elektroniczny, e-mail szkolny, telefon).

 

Niedozwolone zachowania uczniów w szkole

Niedozwolone zachowania uczniów w szkole reguluje Statut szkoły (SP i LO)

Korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

Korzystanie z urządzeń elektronicznych odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w Statucie Szkoły oraz uwzględniając poniższe kwestie:

  1. Bądź odpowiedzialny za swoje działania on-line. Unikaj publikowania, udostępniania lub rozpowszechniania nieodpowiednich treści.
  2. Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa on-line. Nie udostępniaj prywatnych danych, hasła oraz innych informacji.
  3. Zakazuje się publikowania i rozpowszechniania treści nielegalnych, obraźliwych, dyskryminujących lub innych naruszających zasady prawa (np. pornograficznych), cyberprzemocy, tj.np zastraszanie innych uczniów on-line.

 

Procedury interwencyjne, czyli co ty możesz zrobić, kiedy masz problem i co możemy jako szkoła zrobić, aby ci pomóc

Znęcanie się, przemoc fizyczna, psychiczna, słowna wobec małoletniego:

  1. W sytuacji, w której nie czujesz się bezpiecznie albo doświadczasz jakiejkolwiek formy przemocy możesz liczyć na pomoc szkoły. Zwróć się do wychowawcy, opowiedz co się dzieje, jeśli masz świadków przemocy stosowanej wobec Ciebie – przekaż tę informację. Poproś o pomoc i wsparcie, nie bój się niezrozumienia. Powiedzieć co Cię spotyka swoim rodzicom. Oni też powinni wiedzieć o Twoich sprawach.
  2. Wychowawca lub nauczyciel, do którego się zwróciłeś z problemem, podejmą działania, które wyjaśnią zaistniałą sytuację. Działania te mogą być podejmowane we współpracy z rodzicami,
  3. Nie martw się! Szkoła podejmie działania powstrzymujące przemoc. Obowiązkiem każdego pracownika jest natychmiastowe przerwanie tego zachowania. Ty nie możesz czuć się winnym zgłoszenia krzywdy, która Ci się dzieje.
  4. Po dokładnym wyjaśnieniu okoliczności i rozpoznaniu formy przemocy, której doświadczyłeś, a także wysłuchaniu wyjaśnień sprawcy przemocy, wychowawca podejmie odpowiednie sankcje zgodnie regulaminem szkoły.
  5. Pedagog lub nauczyciel, któremu ufasz zawsze udzielą Ci pomocy oraz wsparcia psychologicznego. Doradzą Ci jak radzić sobie w takich sytuacjach. Pomoc ta będzie dostępna dla Ciebie tak długo, jak będziesz jej potrzebować. Zwrócenie się o pomoc nie świadczy o Twojej słabości!
  6. Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie i nadal będziesz doświadczać przemocy, ponownie zwróć się do wychowawcy oraz swoich rodziców. Czasami oprawca nie zmienia swojego postępowania po pierwszej interwencji. Nie martw się, wspólnie z wychowawcą i rodzicami możecie zgłosić sprawę dyrektorowi szkoły, który podejmie kolejne kroki zgodnie z przepisami prawa szkolnego, w celu skutecznej reakcji wobec sprawcy.
  7. W przypadku poważnego naruszenia twojej nietykalności osobistej, dyrektor szkoły jest zobowiązany zgłosić sprawę na policję, celem podjęcia środków prawnych wobec sprawcy.
  8. W sytuacji ciągłego i uporczywego znęcania się nad tobą oraz braku skutecznej reakcji ze strony szkoły, rodzice mają możliwość zgłosić tę sprawę do kuratorium oświaty, które podejmie działania mające na celu wyjaśnienie sytuacji i podjęcie odpowiednich środków zaradczych.

Przemoc domowa wobec małoletniego

  1. Pamiętaj! Możesz powiedzieć wychowawcy lub innemu pracownikowi szkoły, do którego masz zaufanie, że dzieje Ci się krzywda i poprosić go o pomoc.
  2. Może zaistnieć też sytuacja, że nauczyciel otrzyma informację o krzywdzeniu Ciebie lub obserwując Cię, podejrzewa, że jesteś krzywdzony, chociaż mu tego nie zgłosiłeś. W tej sytuacji wychowawca przeprowadza rozmowę z Tobą oraz Twoimi rodzicami, w celu zweryfikowania swoich podejrzeń. To dla Twojego dobra.
  3. Po uzyskaniu informacji o przemocy wychowawca podejmie interwencję. Wspólnie z pedagogiem zbiorą od Ciebie informacje na temat krzywdy, której doświadczyłeś – ustalą jej formy i okoliczności. Rozmowa ta będzie podstawą do oceny stopnia zagrożenia Twojego bezpieczeństwa. Pamiętaj, że możesz opowiadać, bez pośpiechu o tym, co się wydarzyło, o zachowaniu sprawcy i swoich odczuciach. Wychowawca i pedagog mogą zadać Ci dodatkowe pytania, aby lepiej poznać Twoją sytuację. Nikt nie będzie Cię osądzał.
  4. W przypadku zagrożenia Twego zdrowia lub życia wychowawca/pedagog zgłasza problem pielęgniarce i po dokładnym rozpoznaniu sprawy, zawiadamia dyrektora szkoły.
  5. Wspólnie z Twoimi rodzicami (lub jednym z nich, tym, który Cię nie krzywdzi) pedagog wraz z wychowawcą zaplanują konkretne działania zapewniające Ci ochronę.
  6. Szkoła zapewni Ci wsparcie i pomoc psychologiczną. Może także skierować Cię na terapię psychologiczną, gdy będziesz potrzebować długotrwałego i profesjonalnego wsparcia psychicznego.
  7. Jeśli zaplanowane przez szkołę działania nie były wystarczające do zapewnienia Ci pomocy, której potrzebujesz, pedagog nawiązuje współpracę z instytucjami pomocowymi, np. specjalistą ds. nieletnich, pracownikiem socjalnym.
  8. W sprawach trudnych związanych z popełnieniem przestępstwa, lub bezpośrednio zagrażających Twojemu zdrowiu lub życiu pedagog powiadamia policję oraz sąd rodzinny. Pamiętaj, to jego obowiązek.

Nierówne traktowanie – dyskryminacja

  1. Porozmawiaj z nauczycielem, któremu ufasz lub wychowawcą – opowiedz szczerze o tym, czego, z jakiego powodu i od kogo doświadczyłeś.
  2. Poinformuj także swoich rodziców o całej sytuacji, przedstaw im wszystkie okoliczności zdarzenia. Pamiętaj, rodzice powinni wiedzieć kiedy doświadczasz czegoś niedobrego.
  3. Zasięgnij porady pedagoga – opowiedz mu o swoich obawach, przeżyciach i odczuciach. Pedagog zgodnie z Twoimi potrzebami udzieli Ci pomocy.
  4. Wychowawca i pedagog szkolny podejmą działania wyjaśniające okoliczności zdarzenia oraz ustalenia sprawcy informują o zdarzeniu dyrektora szkoły. Po ustaleniu sprawców poinformują o tym ich rodziców.
  5. Szkoła po wysłuchaniu sprawcy, uwzględniając wagę czynu oraz motywację sprawcy do popełnienia takiego czynu, zastosuje środki dyscyplinujące. Poinformuje o nich także rodziców sprawcy.

Cyberprzemoc

  1. Postaraj się zabezpieczyć dowody przemocy w sieci stosowanej wobec Ciebie. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego, itp.) lub adres strony WWW, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil. Zabezpieczenie dowodów ułatwi odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu.
  2. Zgłoś ten fakt wychowawcy, który informuje pedagoga i dyrektora szkoły.
  3. Wychowawca wysłucha Cię, przeanalizuje dowody, które dostarczysz. Jeśli będziesz mieć kłopot z zabezpieczeniem dowodów w sieci, nauczyciel poprosi o pomoc np. nauczyciela informatyki.
  4. Jeśli masz świadków doświadczanej przez Ciebie cyberprzemocy, powiedz o nich nauczycielowi.
  5. Wychowawca wspólnie z Tobą oceni, czy zdarzenie to cyberprzemoc, czy jest to np. niezbyt udanym żartem.
  6. Po dokonaniu analizy dowodów i ustaleniu okoliczności cyberprzemocy wychowawca podejmie działania mające na celu ustalenie sprawcy cyberprzemocy. Wobec sprawcy będą zastosowane właściwe środki dyscyplinujące.
  7. W sytuacji, gdy sprawca cyberprzemocy jest uczniem szkoły, pedagog szkolny podejmuje następujące działania:
    1. przeprowadza rozmowę z uczniem i ustala okoliczności zajścia, szuka przyczyn i możliwości rozwiązania konfliktu
    2. omawia z uczniem skutki jego postępowania i informuje o konsekwencjach które zostaną wobec niego zastosowane;
    3. zobowiązuje sprawcę do zaprzestania działania i usunięcia z Sieci szkodliwych materiałów;
    4. ustala ze sprawcą sposób zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy.
  8. Jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy.
  9. Nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy.
  10. O zaistniałym zdarzeniu cyberprzemocy wychowawca poinformuje Twoich rodziców.
  11. Wystąpienie cyberprzemocy nie jest jednoznaczne z koniecznością zaangażowania policji i sądu rodzinnego. Szkoła powinna powiadomić odpowiednie służby, gdy wykorzysta środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów
  12. Ofiara cyberprzemocy potrzebuje pomocy i emocjonalnego wsparcia ze strony dorosłych. Jeśli będziesz potrzebować dodatkowego wsparcia emocjonalnego – poproś o rozmowę z pedagogiem (lub innym nauczycielem, któremu ufasz).

 

Ważne numery telefonu

  1. Telefon Zaufania – tel. 19288 (linia dostępna od pon.- piątku w godz. 20:00 – 08:00; w weekendy i święta – całodobowo)
  2. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” – tel. 800120002 (linia dostępna 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu), email: niebieskalinia@niebieskalinia.info
  3. Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia – tel. (22)6687000 oraz 116123 (linia dostępna całą dobę i przez siedem dni w tygodniu)
  4. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży – tel. 116111 (linia dostępna całą dobę i przez siedem dni w tygodniu), dzieciom mającym problemy takie jak: agresja i przemoc w szkole – tel. 800100100 (czynny od pon. do piątku, w godz. 12 – 15)
  5. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – tel. 800121212 (linia dostępna całą dobę i przez siedem dni w tygodniu)
  6. Anonimowa Policyjna Linia Specjalna „Zatrzymaj Przemoc” – tel. 800120148 – (bezpłatna linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu)
  7. Linia wsparcia psychologicznego Polskiego Czerwonego Krzyża tel. (22)2302207 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 16 – 20)
  8. Bezpłatna aplikacja mobilna „Twój parasol”https://twojparasol.com/.