Standardy Ochrony Małoletnich
wersja skróconaDziałania w ramach Standardów ochrony małoletnich obejmują dwa etapy – wewnętrzny i zewnętrzny:
- etap wewnętrzny polega na podjęciu działań przez szkołę. Ma on miejsce w sytuacjach, gdy: pracownik podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony, uczeń ujawnił doświadczenia krzywdzenia, zgłoszono podejrzenie krzywdzenia lub wykorzystywania ucznia przez kogoś z personelu lub otoczenia ucznia, zgłoszono podejrzenie krzywdzenia ucznia przez innego ucznia;
- etap zewnętrzny polega na podjęciu działań prawnych – powiadomienia właściwych instytucji (opieki społecznej, policji, sądu rodzinnego), wynikających z przepisów prawnych lub z powodu nieskuteczności działań podjętych wewnątrz szkoły.
Zasady bezpiecznych relacji między uczniem a personelem szkoły
Zachowanie pracowników szkoły
- Pracownik szkoły nie dopuszcza się wobec uczniu czynów naruszających jego godność, prawa i dobro zgodnie z Konwencją Praw Dziecka.
- Pracownik szkoły zobowiązany jest szanować prawa dziecka do wyrażania swojej odrębności dotyczy to m.in. wyznania, poglądów, wyglądu oraz orientacji seksualnej.
- Pracownik szkoły zobowiązany jest szanować prawa dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
Kontakt fizyczny
Zachowania niedozwolone w kontaktach z małoletnimi:
- pracownikowi szkoły nie wolno stosować wobec ucznia przemocy fizycznej,
- w czasie wyjazdów/wycieczek dłuższych niż jeden dzień niedopuszczalne jest spanie pracownika z dzieckiem w jednym pokoju, za wyjątkiem sytuacji, związanej z jego bezpieczeństwem.
Kontakt poza godzinami pracy
- Nauczyciel bez wiedzy i zgody opiekuna nie nawiązuje kontaktów z uczniami poza godzinami pracy (osobiście, za pomocą telefonu, poczty elektronicznej nie będącej w domenie szkoły, portali społecznościach itp.).
- Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy nauczyciela i dotyczyć kwestii związanych z celami edukacyjnymi i wychowawczymi.
- Pracownikowi szkoły nie wolno zapraszać dzieci do swojego mieszkania, nie powinien ujawniać swojego numeru telefonu, adresu zamieszkania lub prywatnej poczty elektronicznej.
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (np. dziennik elektroniczny, e-mail szkolny, telefon).
Niedozwolone zachowania uczniów w szkole
Niedozwolone zachowania uczniów w szkole reguluje Statut szkoły (SP i LO)
Korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
Korzystanie z urządzeń elektronicznych odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w Statucie Szkoły oraz uwzględniając poniższe kwestie:
- Bądź odpowiedzialny za swoje działania on-line. Unikaj publikowania, udostępniania lub rozpowszechniania nieodpowiednich treści.
- Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa on-line. Nie udostępniaj prywatnych danych, hasła oraz innych informacji.
- Zakazuje się publikowania i rozpowszechniania treści nielegalnych, obraźliwych, dyskryminujących lub innych naruszających zasady prawa (np. pornograficznych), cyberprzemocy, tj.np zastraszanie innych uczniów on-line.
Procedury interwencyjne, czyli co ty możesz zrobić, kiedy masz problem i co możemy jako szkoła zrobić, aby ci pomóc
Znęcanie się, przemoc fizyczna, psychiczna, słowna wobec małoletniego:
- W sytuacji, w której nie czujesz się bezpiecznie albo doświadczasz jakiejkolwiek formy przemocy możesz liczyć na pomoc szkoły. Zwróć się do wychowawcy, opowiedz co się dzieje, jeśli masz świadków przemocy stosowanej wobec Ciebie – przekaż tę informację. Poproś o pomoc i wsparcie, nie bój się niezrozumienia. Powiedzieć co Cię spotyka swoim rodzicom. Oni też powinni wiedzieć o Twoich sprawach.
- Wychowawca lub nauczyciel, do którego się zwróciłeś z problemem, podejmą działania, które wyjaśnią zaistniałą sytuację. Działania te mogą być podejmowane we współpracy z rodzicami,
- Nie martw się! Szkoła podejmie działania powstrzymujące przemoc. Obowiązkiem każdego pracownika jest natychmiastowe przerwanie tego zachowania. Ty nie możesz czuć się winnym zgłoszenia krzywdy, która Ci się dzieje.
- Po dokładnym wyjaśnieniu okoliczności i rozpoznaniu formy przemocy, której doświadczyłeś, a także wysłuchaniu wyjaśnień sprawcy przemocy, wychowawca podejmie odpowiednie sankcje zgodnie regulaminem szkoły.
- Pedagog lub nauczyciel, któremu ufasz zawsze udzielą Ci pomocy oraz wsparcia psychologicznego. Doradzą Ci jak radzić sobie w takich sytuacjach. Pomoc ta będzie dostępna dla Ciebie tak długo, jak będziesz jej potrzebować. Zwrócenie się o pomoc nie świadczy o Twojej słabości!
- Jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie i nadal będziesz doświadczać przemocy, ponownie zwróć się do wychowawcy oraz swoich rodziców. Czasami oprawca nie zmienia swojego postępowania po pierwszej interwencji. Nie martw się, wspólnie z wychowawcą i rodzicami możecie zgłosić sprawę dyrektorowi szkoły, który podejmie kolejne kroki zgodnie z przepisami prawa szkolnego, w celu skutecznej reakcji wobec sprawcy.
- W przypadku poważnego naruszenia twojej nietykalności osobistej, dyrektor szkoły jest zobowiązany zgłosić sprawę na policję, celem podjęcia środków prawnych wobec sprawcy.
- W sytuacji ciągłego i uporczywego znęcania się nad tobą oraz braku skutecznej reakcji ze strony szkoły, rodzice mają możliwość zgłosić tę sprawę do kuratorium oświaty, które podejmie działania mające na celu wyjaśnienie sytuacji i podjęcie odpowiednich środków zaradczych.
Przemoc domowa wobec małoletniego
- Pamiętaj! Możesz powiedzieć wychowawcy lub innemu pracownikowi szkoły, do którego masz zaufanie, że dzieje Ci się krzywda i poprosić go o pomoc.
- Może zaistnieć też sytuacja, że nauczyciel otrzyma informację o krzywdzeniu Ciebie lub obserwując Cię, podejrzewa, że jesteś krzywdzony, chociaż mu tego nie zgłosiłeś. W tej sytuacji wychowawca przeprowadza rozmowę z Tobą oraz Twoimi rodzicami, w celu zweryfikowania swoich podejrzeń. To dla Twojego dobra.
- Po uzyskaniu informacji o przemocy wychowawca podejmie interwencję. Wspólnie z pedagogiem zbiorą od Ciebie informacje na temat krzywdy, której doświadczyłeś – ustalą jej formy i okoliczności. Rozmowa ta będzie podstawą do oceny stopnia zagrożenia Twojego bezpieczeństwa. Pamiętaj, że możesz opowiadać, bez pośpiechu o tym, co się wydarzyło, o zachowaniu sprawcy i swoich odczuciach. Wychowawca i pedagog mogą zadać Ci dodatkowe pytania, aby lepiej poznać Twoją sytuację. Nikt nie będzie Cię osądzał.
- W przypadku zagrożenia Twego zdrowia lub życia wychowawca/pedagog zgłasza problem pielęgniarce i po dokładnym rozpoznaniu sprawy, zawiadamia dyrektora szkoły.
- Wspólnie z Twoimi rodzicami (lub jednym z nich, tym, który Cię nie krzywdzi) pedagog wraz z wychowawcą zaplanują konkretne działania zapewniające Ci ochronę.
- Szkoła zapewni Ci wsparcie i pomoc psychologiczną. Może także skierować Cię na terapię psychologiczną, gdy będziesz potrzebować długotrwałego i profesjonalnego wsparcia psychicznego.
- Jeśli zaplanowane przez szkołę działania nie były wystarczające do zapewnienia Ci pomocy, której potrzebujesz, pedagog nawiązuje współpracę z instytucjami pomocowymi, np. specjalistą ds. nieletnich, pracownikiem socjalnym.
- W sprawach trudnych związanych z popełnieniem przestępstwa, lub bezpośrednio zagrażających Twojemu zdrowiu lub życiu pedagog powiadamia policję oraz sąd rodzinny. Pamiętaj, to jego obowiązek.
Nierówne traktowanie – dyskryminacja
- Porozmawiaj z nauczycielem, któremu ufasz lub wychowawcą – opowiedz szczerze o tym, czego, z jakiego powodu i od kogo doświadczyłeś.
- Poinformuj także swoich rodziców o całej sytuacji, przedstaw im wszystkie okoliczności zdarzenia. Pamiętaj, rodzice powinni wiedzieć kiedy doświadczasz czegoś niedobrego.
- Zasięgnij porady pedagoga – opowiedz mu o swoich obawach, przeżyciach i odczuciach. Pedagog zgodnie z Twoimi potrzebami udzieli Ci pomocy.
- Wychowawca i pedagog szkolny podejmą działania wyjaśniające okoliczności zdarzenia oraz ustalenia sprawcy informują o zdarzeniu dyrektora szkoły. Po ustaleniu sprawców poinformują o tym ich rodziców.
- Szkoła po wysłuchaniu sprawcy, uwzględniając wagę czynu oraz motywację sprawcy do popełnienia takiego czynu, zastosuje środki dyscyplinujące. Poinformuje o nich także rodziców sprawcy.
Cyberprzemoc
- Postaraj się zabezpieczyć dowody przemocy w sieci stosowanej wobec Ciebie. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego, itp.) lub adres strony WWW, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil. Zabezpieczenie dowodów ułatwi odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu.
- Zgłoś ten fakt wychowawcy, który informuje pedagoga i dyrektora szkoły.
- Wychowawca wysłucha Cię, przeanalizuje dowody, które dostarczysz. Jeśli będziesz mieć kłopot z zabezpieczeniem dowodów w sieci, nauczyciel poprosi o pomoc np. nauczyciela informatyki.
- Jeśli masz świadków doświadczanej przez Ciebie cyberprzemocy, powiedz o nich nauczycielowi.
- Wychowawca wspólnie z Tobą oceni, czy zdarzenie to cyberprzemoc, czy jest to np. niezbyt udanym żartem.
- Po dokonaniu analizy dowodów i ustaleniu okoliczności cyberprzemocy wychowawca podejmie działania mające na celu ustalenie sprawcy cyberprzemocy. Wobec sprawcy będą zastosowane właściwe środki dyscyplinujące.
- W sytuacji, gdy sprawca cyberprzemocy jest uczniem szkoły, pedagog szkolny podejmuje następujące działania:
- przeprowadza rozmowę z uczniem i ustala okoliczności zajścia, szuka przyczyn i możliwości rozwiązania konfliktu
- omawia z uczniem skutki jego postępowania i informuje o konsekwencjach które zostaną wobec niego zastosowane;
- zobowiązuje sprawcę do zaprzestania działania i usunięcia z Sieci szkodliwych materiałów;
- ustala ze sprawcą sposób zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy.
- Jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy.
- Nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy.
- O zaistniałym zdarzeniu cyberprzemocy wychowawca poinformuje Twoich rodziców.
- Wystąpienie cyberprzemocy nie jest jednoznaczne z koniecznością zaangażowania policji i sądu rodzinnego. Szkoła powinna powiadomić odpowiednie służby, gdy wykorzysta środki wychowawcze, a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów
- Ofiara cyberprzemocy potrzebuje pomocy i emocjonalnego wsparcia ze strony dorosłych. Jeśli będziesz potrzebować dodatkowego wsparcia emocjonalnego – poproś o rozmowę z pedagogiem (lub innym nauczycielem, któremu ufasz).
Ważne numery telefonu
- Telefon Zaufania – tel. 19288 (linia dostępna od pon.- piątku w godz. 20:00 – 08:00; w weekendy i święta – całodobowo)
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” – tel. 800120002 (linia dostępna 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu), email: niebieskalinia@niebieskalinia.info
- Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” Instytutu Psychologii Zdrowia – tel. (22)6687000 oraz 116123 (linia dostępna całą dobę i przez siedem dni w tygodniu)
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży – tel. 116111 (linia dostępna całą dobę i przez siedem dni w tygodniu), dzieciom mającym problemy takie jak: agresja i przemoc w szkole – tel. 800100100 (czynny od pon. do piątku, w godz. 12 – 15)
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – tel. 800121212 (linia dostępna całą dobę i przez siedem dni w tygodniu)
- Anonimowa Policyjna Linia Specjalna „Zatrzymaj Przemoc” – tel. 800120148 – (bezpłatna linia dostępna 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu)
- Linia wsparcia psychologicznego Polskiego Czerwonego Krzyża tel. (22)2302207 (linia dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 16 – 20)
- Bezpłatna aplikacja mobilna „Twój parasol” – https://twojparasol.com/.