Standardy Ochrony Małoletnich

w ZSO nr 9 w Krakowie
Standardy ochrony małoletnich to dokument zawierający:

  1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem szkoły, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
  2. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
  3. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
  4. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci oraz utrwalonymi w innej formie.
  5. Zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
  6. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego. Uprawnienia, dotyczące osób odpowiedzialnych za wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”.
  7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
  8. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  9. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  10. Zasady określające zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności.
  11. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
  12. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz oceny standardów.
  13. Załączniki.
Standardy Ochrony Małoletnich są zgodne z obowiązującymi w Szkole dokumentami:

  1. Statutem SPzOI 128 i XXIII LO
  2. Programem Wychowawczo-Profilaktycznym SP i LO
  3. Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych oraz obowiązującymi przepisami prawa:
  4. Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)
  5. Ustawą z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)
  6. Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249)
  7. Ustawą z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.)
  8. Konwencją o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.)
  9. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

Wstęp

Krzywdzenie dzieci to każde działanie lub bezczynność (brak działania) różnych osób czy instytucji, które narusza prawa i swobody dzieci czy zakłóca ich optymalny rozwój. Żadne dziecko nie może zaznać przemocy fizycznej, psychicznej (emocjonalnej), seksualnej czy zaniedbywania.

  1. Przemoc fizyczna to wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące urazy na jego ciele np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp. Wobec dziecka nie wolno stosować kar cielesnych.
  2. Przemoc emocjonalna to intencjonalne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka np.: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka, niszczenie ważnych dla niego rzeczy lub zwierząt, nieposzanowanie granic prywatności, itp.
  3. Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych, takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja; jak i psychicznych jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.
  4. Wykorzystywanie seksualne to każde zachowanie osoby starszej i silniejszej, które prowadzi do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka np.: ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do dotykania sprawcy, różne formy stosunku seksualnego, itp.

§ 1 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  1. Przed nawiązaniem z daną osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi dyrektor uzyskuje informacje, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
  2. Przez inną działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich należy rozumieć w szczególności wykonywanie czynności związanych z organizacją wypoczynku małoletnich, wykonywanie umów cywilnoprawnych związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi.
  3. Pracownicy szkoły działają dla dobra dziecka, a ich relacje oparte są na zrozumieniu i szacunku.
  4. Pracownicy szkoły respektują prawa dziecka i ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., Konstytucji RP, umowach międzynarodowych, ustawie Prawo oświatowe, jak również innych aktach, w szczególności są to:
    1. prawo do wyrażania własnych poglądów i przekonań,
    2. prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
    3. prawo do prywatności,
    4. prawo do ochrony przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem oraz innym złym traktowaniem,
    5. prawo do nauki,
    6. prawo do wypoczynku.
  5. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie zgodnie z Konwencją o Prawach Dziecka.
  6. Kontakty pracownika z uczniem opierają się na profesjonalizmie i mają charakter służbowy.
  7. Pracownik nie nawiązuje z uczniem relacji prywatnych, w tym poprzez media społecznościowe.
  8. Kanałem komunikacji jest dziennik elektroniczny lub email służbowy. W LO za zgodą rodziców dopuszczalne są kontakty z wykorzystaniem mediów społecznościowych.
  9. Nauczyciel udziela uczniowi pomocy, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z zakresem swoich obowiązków, mając na uwadze, że osobą koordynującą pomoc jest wychowawca.
  10. W szkole obowiązują odrębne akty regulujące zasady ochrony danych osobowych, w tym wizerunku uczniów i udzielania zgód na ich udostępnienie przez rodziców uczniów. Dostępne są w sekretariacie szkoły pod nazwą Polityka Bezpieczeństwa Danych Osobowych w ZSO nr 9 w Krakowie.

§ 2 Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone

  1. Szkoła poprzez działania profilaktyczne i wychowawcze uczy dzieci:
    1. mówienia o swoich potrzebach i emocjach,
    2. budowania bezpiecznych relacji opartych na zasadach wzajemnego szacunku,
    3. poszanowania praw innych osób,
    4. tolerancji i akceptacji innych bez względu na ich wygląd, pochodzenie czy niepełnosprawność.
  2. Zadaniem nauczycieli jest: budowanie u dzieci poczucia własnej wartości i pewności siebie, asertywności, umiejętności stawiania granic, odmawiania, w szczególności wówczas, gdy proponowane przez innych zachowania są niewłaściwe (np. proponowanie narkotyków).
  3. Nauczyciele angażują dzieci we wspólne aktywności, aby uczyć je budowania więzi z kolegami.
  4. Zachowania agresywne dzieci zgłaszają nauczycielowi.
  5. Osobą, do której dziecko może zwrócić się o pomoc, jest nauczyciel, w szczególności wychowawca i pedagog szkolny.
  6. Nauczyciele wskazują dzieciom, że sposobem rozwiązywania konfliktów nie jest przemoc.
  7. Dzieci we wzajemnych relacjach są koleżeńskie, szanują prawa innych.
  8. Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy dziećmi to:
    1. przemoc fizyczna np.: uderzenie kolegi, szarpanie, bójki,
    2. przemoc psychiczna: znieważanie, wyśmiewanie, poniżanie, zastraszanie, dręczenie, w tym poprzez środki komunikacji na odległość,
    3. kradzież,
    4. wyłudzanie pieniędzy czy innych rzeczy wartościowych,
    5. wulgaryzmy,
    6. nagrywanie lub robienie zdjęć i udostępnianie czyjegoś wizerunku w Internecie bez jego zgody,
    7. proponowanie narkotyków i innych używek
    8. i inne.

§ 3 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

  1. Sieć szkoły jest zabezpieczona hasłem.
  2. Z sieci szkoły mogą korzystać uczniowie używający sprzętu będącego na wyposażeniu szkoły, w szczególności w pracowniach informatycznych i bibliotece.
  3. Sieć jest filtrowana, aby uniemożliwić dostęp do witryn nieodpowiednich dla uczniów.
  4. Na komputerach będących na wyposażeniu szkoły zainstalowane jest oprogramowanie antywirusowe (rekomendowane przez OSE) oraz blokujące treści niewłaściwe, stanowiące zagrożenie dla uczniów.
  5. Instalowanie oprogramowania, aplikacji, na sprzęcie stanowiącym własność szkoły jest możliwe jedynie przez administratora.
  6. Sprzęt stanowiący własność szkoły nie jest używany w celach prywatnych.
  7. Nadzór nad korzystaniem ze sprzętu komputerowego sprawuje nauczyciel.
  8. Uczniowie zapoznawani są z regulaminem pracowni komputerowej i regulaminem korzystania z sieci internetowej, który jest dostępny w widocznym miejscu. Informowanie uczniów o bezpiecznym korzystaniu z Internetu odbywa się też w formie pogadanki lub warsztatów na początku roku szkolnego i w bieżącej pracy na lekcji przez cały rok. Regulamin pracowni komputerowej – załącznik nr 1.

§ 4 Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

  1. Ochrona dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie następuje na zasadach określonych w § 3.
  2. Zabezpieczenia, o których mowa w pkt. 4, 5 § 3, powinny być w miarę możliwości jak najnowsze.
  3. W pomieszczeniu, w którym znajdują się urządzenia z dostępem do Internetu, z których korzystają dzieci, musi przebywać za każdym razem pracownik szkoły, który zobowiązany jest podjąć niezbędne działania chroniące dzieci przed niebezpiecznymi treściami, w przypadku złamania lub awarii zabezpieczeń sieci skutkujących dostępem do nich.
  4. W przypadku naruszenia zasad bezpieczeństwa lub wykrycia sytuacji udostępniania treści niebezpiecznych małoletnim za pośrednictwem urządzeń szkolnych, incydent zgłaszany jest dyrektorowi szkoły.
  5. W przypadku wykrycia sytuacji udostępnienia treści niebezpiecznych małoletnim za pośrednictwem urządzeń prywatnych będących w dyspozycji osób przebywających na terenie szkoły incydent zgłaszany jest dyrektorowi szkoły, a ten podejmuje niezwłocznie działania mające na celu zabezpieczenie małoletnich zgodnie z procedurami określonymi w załączniku nr 5.
  6. Uczniom opisanym w punktach 5 lub 6, którzy zostali narażeni na dostęp do treści niebezpiecznych, pedagog szkolny lub psycholog udziela wsparcia pedagogicznego i psychologicznego, a następnie informuje opiekunów prawnych lub faktycznych o incydencie i opracowuje plan dalszych działań zgodnie z załącznikiem nr 6.

§ 5 Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni zwracają uwagę na sygnały, które mogą świadczyć o tym, że dziecko jest krzywdzone, w szczególności:
    1. wypowiedzi dziecka,
    2. wygląd dziecka (nieodpowiednie ubranie, brak higieny, niedożywienie, sińce pod oczami, zasypianie dziecka na lekcji),
    3. problemy medyczne (dziecko często mdleje, skarży się na bóle brzucha, bóle głowy lub wiemy, że choruje na jedną z chorób psychosomatycznych, doznaje różnych urazów, zwłaszcza w krótkich odstępach czasu),
    4. zaburzenia zachowania i zaburzenia emocjonalne (tiki, lęki, fobie, zaburzenia snu, depresja, jąkanie, moczenie nocne, wagary, ucieczki z domu, wycofanie z kontaktów społecznych, zahamowanie, zaburzenia odżywiania, zachowania autodestrukcyjne np. samookaleczenia, wchodzenie w kolizję z prawem), nieadekwatnie niska samoocena,
    5. zachowania dziecka nieadekwatne do sytuacji (dziecko reaguje agresją na życzliwe podejście nauczyciela),
    6. informacje przekazane przez rodzica, który jest również ofiarą przemocy domowej,
    7. zauważone (pracownik jest świadkiem) czyny, które mogą świadczyć o przemocy wobec dziecka ze strony osób dorosłych, jak naruszenie nietykalności cielesnej czy zniewaga.
  2. W przypadku, gdy doszło do obrażeń ciała (np. złamanie), należy udzielić pierwszej pomocy i wezwać pogotowie lub skonsultować się z pielęgniarką szkolną, jeżeli stan zdrowia dziecka nie wymaga wezwania pogotowania. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, pracownik niezwłocznie informuje odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe).
  3. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni o swoich podejrzeniach krzywdzenia dziecka informują wychowawcę klasy, który przekazuje tę informację pedagogowi szkolnemu.
  4. Nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni sporządzają notatkę o okolicznościach (zdarzeniach) prowadzących do podejrzeń o krzywdzenie dziecka, którą przekazują wychowawcy klasy.
  5. Pedagog, jeżeli zachodzi taka potrzeba, podejmuje działania mające na celu sprawdzenie sygnałów poprzez pozyskanie dodatkowych informacji, w szczególności:
    1. rozmawia z innymi nauczycielami uczącymi dziecko,
    2. nawiązuje współpracę z innymi instytucji (MOPS, policja), występuje o przeprowadzenie wywiadu środowiskowego,
    3. współpracuje z wychowawcą, który obserwuje na bieżąco dziecko,
    4. przeprowadza rozmowę z uczniem,
    5. przeprowadza rozmowę z rodzicem,
    6. w przypadku, gdy do szkoły uczęszcza rodzeństwo dziecka, nawiązuje kontakt z wychowawcą tych dzieci w celu rozeznania, czy nie zostały zauważone sygnały mogące świadczyć o ich krzywdzeniu.
  6. Jeżeli w wyniku weryfikacji zachodzi prawdopodobieństwo, że dziecko jest krzywdzone, pedagog informuje o tym dyrektora szkoły.
  7. Jeżeli zachodzi prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, w szczególności wskazanych w § 6 ust. 2, zawiadamia się o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organy ścigania, a małoletni zostaje objęty pomocą ze strony szkoły.
  8. W przypadku, gdy czyn nie stanowi przestępstwa ściganego z oskarżenia publicznego, dziecko zostaje objęte wsparciem ze strony szkoły, a w przypadku przemocy domowej zostaje uruchomiana procedura „Niebieskiej Karty”.
  9. Pedagog szkolny podejmuje współpracę z rodzicami w celu przerwania krzywdzenia dziecka.
  10. W sytuacji, gdy rodzice nie podejmują współpracy ze szkołą, dyrektor lub koordynator, po ocenie stopnia zagrożenia, zawiadamia właściwe instytucje (policję, sąd rodzinny, pomoc społeczną).

§ 6 Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu. Uprawnienia dotyczące osób odpowiedzialnych za wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”

  1. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego ściganego z oskarżenia publicznego osobą odpowiedzialną za złożenie zawiadomienia o podejrzeniu przestępstwa jest dyrektor szkoły.
  2. Przestępstwami, o których zawiadamia się organy ścigania, są w szczególności:
    1. art. 197 Kodeksu karnego (zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej),
    2. art. 198 Kodeksu karnego (seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności),
    3. art. 199 Kodeksu karnego (seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia),
    4. art. 200 Kodeksu karnego (seksualne wykorzystanie małoletniego),
    5. art. 200a Kodeksu karnego (elektroniczna korupcja seksualna małoletniego),
    6. art. 200b Kodeksu karnego (propagowanie pedofilii),
    7. art. 202 Kodeksu karnego (publiczne prezentowanie treści pornograficznych),
    8. art. 207 Kodeksu karnego (znęcanie się),
    9. art. 209 Kodeksu karnego (rozpijanie małoletniego),
    10. art. 210 Kodeksu karnego (porzucenie małoletniego).
  3. Dyrektor szkoły oraz osoby przez niego wskazane zobowiązane są przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa (np. zabezpieczenie nagrań z monitoringu).
  4. Dyrektor szkoły występuje do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziną, w szczególności, gdy dziecko jest zaniedbywane, rodzice działają na niekorzyść małoletniego itp.
  5. Dyrektor w porozumieniu z pedagogiem uruchamia procedurę „Niebieskiej karty” w przypadku podejrzenia przemocy domowej rozumianej jako jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
    1. narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
    2. naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
    3. powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdzące,
    4. ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
    5. istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
  6. Szczegółowa procedura działań szkoły w związku z pozyskaniem informacji (podejrzenia) o przemocy wobec dziecka lub przestępstwa na szkodę małoletniego załącznik nr 5.
  7. Szczegóły procedury „Niebieskiej Karty” określa załącznik nr 2.

§ 7 Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

  1. Koordynatorem pomocy dziecku krzywdzonemu jest pedagog, który jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
  2. Dziecko może zgłosić, że jest krzywdzone, każdemu nauczycielowi, w tym wychowawcy, który podejmuje działania określone w § 6 pkt 6.
  3. Osobami udzielającymi wsparcia małoletniemu są pedagog, psycholog oraz wychowawca, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dodatkowo pedagog specjalny.
  4. Nadzór nad prowadzeniem działań w przypadku dziecka krzywdzonego sprawuje dyrektor szkoły, udzielając wsparcia i pomocy osobom bezpośrednio zaangażowanym w pomoc.

§ 8 Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

  1. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia opracowywany jest przez zespół powołany przez dyrektora, w skład, którego wchodzą:
    1. wychowawca klasy,
    2. pedagog,
    3. psycholog,
    4. pedagog specjalny w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  2. Zespół, o którym mowa w ust. 1, opracowując plan wsparcia, zapoznaje się ze zgromadzoną dokumentacją. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
    1. Powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy
    2. Diagnoza czy konieczne jest podjęcie działań prawnych
    3. Objęcie małoletniego (krzywdzonego i krzywdzącego w przypadku przemocy rówieśniczej) pomocą psychologiczno-pedagogiczną
  3. Przy opracowaniu planu zespół, o którym mowa w ust. 1, może korzystać z pomocy ośrodka pomocy społecznej, policji oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  4. Na posiedzenie zespołu zaprasza się rodzica małoletniego.
  5. W planie wsparcia określa się formy pomocy i osoby odpowiedzialne za ich realizację.
  6. Kopię planu wsparcia przekazuje się rodzicom małoletniego.

§ 9 Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  1. Wychowawca/pedagog/dyrektor prowadzi dla każdego zgłoszonego lub ujawnionego incydentu lub zdarzenia zagrażającego dobru małoletnich odrębne akta sprawy, w których gromadzi dokumentację sprawy, w tym zgłoszenie, notatki nauczycieli, notatki z rozmów z uczniami, rodzicami, pisma kierowane do ośrodka pomocy społecznej, policji, kopię formularza Niebieskiej Karty A.
  2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, jest przechowywana przez pedagoga w miejscu niedostępnym dla osób nieuprawnionych.
  3. Z dokumentacją, o której mowa w ust. 1, mogą zapoznawać się:
    1. osoby udzielające wsparcia, w szczególności psycholog, wychowawca,
    2. zespół, o którym mowa w § 8 pkt. 1,
    3. dyrektor szkoły,
    4. osoba upoważniona przez dyrektora szkoły,
    5. uprawnione organy, w szczególności sąd, policja, prokuratura.

§ 10 Zasady określające zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności

  1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania pracowników szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich.
  2. Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się wykształceniem wyższym z zakresu prawa, administracji lub pedagogiki oraz co najmniej 5-letnim doświadczeniem zawodowym lub wykształceniem wyższym oraz co najmniej 5-letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń dla pracowników szkoły, obejmującą następujące zagadnienia:
    1. rozpoznawania sygnałów krzywdzenia małoletnich,
    2. procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
    3. stosowania procedur „Niebieskiej Karty”.
  3. Szkolenia w zakresie standardów ochrony małoletnich są organizowane raz w roku, w terminie określonym przez dyrektora.
  4. Osoba, o której mowa w pkt. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w szkole.
  5. Pracownicy nowozatrudnieni w szkole są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w ust. 4.
  6. W przypadku, gdy szkolenie przeprowadzane jest przez podmiot świadczący usługi w tym zakresie, udokumentowanie zapoznania pracowników ze standardami następuje poprzez zaświadczenie.

§ 11 Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na stronie internetowej szkoły a także w sekretariacie szkoły.
  2. Rodzice, opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony internetowej szkoły przez wychowawcę na zebraniu z rodzicami.
  3. Wychowawca zapoznaje rodziców i uczniów ze standardami ochrony małoletnich.
  4. Dla uczniów udostępniana jest dodatkowo wersja skrócona standardów ochrony małoletnich zawierająca istotne dla nich informacje (załącznik nr 4).

§ 12 Zasady przeglądu i aktualizacji standardów oraz oceny standardów

  1. Wnioski dotyczące zmiany standardów ochrony małoletnich mogą zostać zgłoszone w szczególności przez:
    1. organy szkoły,
    2. rodzica, ucznia, nauczyciela,
    3. organ prowadzący,
    4. organ nadzoru pedagogicznego,
    5. ośrodek pomocy społecznej,
    6. kuratora sądowego,
    7. poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Standardy ochrony małoletnich są weryfikowane z uwzględnieniem analizy przypadków, które wystąpiły w szkole i na bieżąco w miarę potrzeb aktualizowane.
  3. Dyrektor szkoły powołuje zespół, do którego zadań należy:
    1. ocena standardów ochrony małoletnich,
    2. weryfikacja i przygotowanie zmian standardów ochrony małoletnich.
  4. Zespół, o którym mowa w ust. 3, działa w składzie:
    1. dyrektor/wicedyrektor szkoły,
    2. pedagog,
    3. psycholog,
    4. pedagog specjalny.
  5. Zespół na początku roku szkolnego przedstawia na posiedzeniu rady pedagogicznej swoje wnioski wynikające z weryfikacji standardów ochrony małoletnich i propozycje zmian.
  6. Zespół, o którym mowa w ust. 3, co dwa lata przeprowadza ankiety wśród uczniów, rodziców i nauczycieli celem oceny funkcjonowania standardów (przykładowe ankiety dla ucznia, dla nauczyciela załącznik nr 7).
  7. Zespół, o którym mowa w ust. 3, przy dokonywaniu oceny funkcjonowania standardów bierze pod uwagę wyniki ankiet, analizę ujawnionych przypadków krzywdzenia małoletnich oraz zmiany przepisów prawa.
  8. Z przeprowadzonej oceny standardów zespół, o którym mowa w ust. 3, sporządza raport zawierający analizę, wyniki ankiet i rekomendacje dostosowania procedur do potrzeb szkoły oraz przepisów prawa, który przedstawia organom szkoły.

Spis załączników

Załącznik nr 2

Procedura „Niebieskiej Karty” + „Niebieska Karta – A”, „Niebieska Karta – B”

Załącznik nr 6

Karta Przebiegu Interwencji (plik PDF)